Akhlakmu tidak seindah keperibadianmu

Assalamualaikum......

Dari satu kisah, Ada seorang hamba Allah perempuan ini. Dia adalah seorang bekar pelajar di sekolah agama. Dia seorang yang solehah, menjaga auratnya dan memakai tudung labuh. Dia juga rajin mengikuti usrah. Ditakdirkan Allah, dia dihantar belajar ke luar negara. Negara yang dia pergi, bukan pula negara orang Islam. Jurusannya bukan jurusan agama, tetapi Perubatan. Maka, dia diangkat menjadi orang yang dipercayai oleh pelajar yang seangkatan dengannya. Awal-awal, dia seorang yang komited dengan agama. Sering mengajak kawan-kawannya agar mengingati Allah, melaksanakan amanah-Nya, dan meninggalkan larangan-Nya. Satu hari, dia jatuh cinta dengan seorang lelaki yang bukan Islam. Lama kelamaan, dia meninggalkan peribadinya yang lama. Walaupun masih bertudung labuh, dia tidak lagi menjaga batas pergaulan. Sampai satu tahap, dia pernah tidur di dalam kereta berdua-duaan dengan lelaki tadi.
Budak sekolah agama, lelaki ke, perempuan ke, dulu baik, tiba-tiba terjebak dengan sesuatu di luar lunas agama Allah. Perempuan tudung labuh, dulu jaga hubungan lelaki perempuan, tiba-tiba bercouple. Rakan kita yang nampak alim, tiba-tiba terdengar khabar dia berzina. (http://elyakhadeejasobahblog.htm/)



Akhir ramadhan lepas, saya dan rumate sibuk sibuk buat clearance sendiri before nak balik rayer...di samping membizikan diri menyiapkan semua tugasan yang ada......almaklumla!! nama pun rayer...wink*wink....kami seronok rasa macam nak lompat tinggi tinggi, jerit kuat kuat sampai nampak anak tekakkKKKKKK!!!

Tetiba kawan saya tanya
Yani : Ain....apa pendapat ko bila ko tengok perempuan tudung labuh
Saya : aku tak suka perempuan tudung labuh
Yani : asal ? (dalam nada terkejut)
.................................................................................................................................


Firstly, saya minta maaf kepada ‘mereka’, walhal ini hanya pendapat peribadi sahaja.
Dengan jawapan yang cukup simple ‘ akhlak mereka tidak seindah keperibadian mereka’.....kerana

Hijab merupakan perselindungan wanita dalam Islam .Jika memiliki akhlak yang baik tapi meninggalkan hijab samalah if seseorang sudah menutup aurat sepenuhnya but still melanggar batas-batas pergaulan.

If non- muslim tell u all terrorist are muslim?!!! bom sana sini, kejam... But u aren't...hmmmm...a person can judge  other person but, actually we can't judge a religion based on human behaviour because not all the people same with others. Same goes to si tudung labuh. Kita tak boleh judge orang based on cara pemakaian dia. Jangan hanya kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Some of them juga, lahir anak luar nikah juga, meronggeng peluk-peluk pakwe…uppppss!! Ok! Itu abg dia……..Isu nie la lapuk derr…………tapi.........if hanya bertudung labuh hanya sebagai selimut diri namun dalamnya masih berkudis…jelas sekali sifat HIPOKRIT....Well, manusia tak boleh lari dari buat salah. Bertudung labuh is just cara pemakaian seseorang. Bukan ke setiap manusia nie ada sifat dan nilai dalam diri masing masing?!! Ada akal fikir, ada hati tafsir…...

Orang yang menutup aurat tak semestinya dia baik. Tapi orang yang baik dia akan menutup aurat dan menjaga akhlaknya.




p/s: One of them umpama orang yang jahil yang berilmu, attitude yang penuh lakonon, umpama pandai menasihat dengan iri hati, membenci dalam dendam....lantas mengulangi kesilapan orang lain atas dasar iri hati sebab ‘dia boleh buat, aku pun boleh juga............’ dari luluh hati, dengan rasa rendah diri saya amat menghormati dan mengagumi perempuan yang bertudung labuh DAN akhlak mereka standing dengan keperibadian mereka, yang mampu menjadi pemimpin yang penuh dengan keikhlasan, kesabaran dan indahnya aklaknya.....

6 sayang Ain Dzaya ♥:

Golden Rose berkata...

org yg menutup aurat tak semestinya baik tapi org yg baik dia akan menutup aurat & menjaga akhlak....suke sgt ayat ni...mmg berinfo entry ni...hats up to u & keep it up.

NadiRah berkata...

nice entry...
lamenya x dpt sini!!!!!!!

Syafiq Rosli berkata...

tuh orang kata jgn menilai seseorang dari luaran je kan

Hadi_Halim berkata...

agreed with u.. Ramai kwn2 pompuan kls sya mempertahankan yg depa tu baik walaupun xpakai tudung.. ada jgk kwn laki 2 solat ckup tapi time kluar mkn,pakai sluar pendek paras atas lutut..memang terbaik.. Solat itu mencegah maksiat,jika disempurnakan utk mencari keredhaan Allah..

aindzaya berkata...

@Syafiq Rosli : hehehe betul betul betul!!!

@NadiRah : rindu kat nad....sobsobsob..

aindzaya berkata...

@Hadi_Halim : manusia nie hanya pandai bercakap je, tp cam ta serupa bikin....pastu diri sendiri ttp buat salah juga..