Tips Untuk Menjadi Muslimah Solehah Cara Ain


Assalamualaikum 
Pada awal bulan smilan, sepatutnya entri ni dah settle dah ni untuk di-publishkan. Tapi disebabkan, kepala otak ni tepu sedikit, idea huru hara, gambar berterabur tak reti mana satu nak tempek kat belog, maka terpaksalah postpone sampai hari ni. Itu pun main bedal je isi isi penting yang ada, main rembat ilek je gambar kat gugel yang nampak agak ohsem dan orait.

Nasiblah ain main bedal, kalau ain main lottery, tak ke korang maki ain bertalu-talu.


Sebelum itu picit sini, 
untuk mereka yang gwiyomi 


 





























perkara utama yang perlu difokuskan di sini adalah menjadi muslimah solehah. muslimah solehah? tak bermakna ain nak suruh korang bertutup litup dengan dua bijik mata.tapi, sebagai muslimah solehah yang disarankan al-Quran dan as-Sunnah.

Ain akui betapa iri hati kemain bila tengok perempuan berpakaian lengkap cover their aurat. tambah pulak yang spesis lemah lembut, sopan santun, bertudung labuh, senyum pun tutup mulut je. oucchh! omey omey-nya! (*..*)

kalau pesen muslimah gini jenis gedikgedik sedikit lagi comel macam Irma  Hasmie, Dena Bahrin :) 
Gedik tu resam-lah bagi pompuan yang comel kemain macam ain ni.

Pernah la dulu, ain teringin berniqab (entri) doakan ain ya semua! maka, makin hari, ain makin taksub nak jadi begitu. setelah beberapa lama juga ain cuba sedikit demi sedikit pelbagai cara untuk istiqamah menjadi muslimah solehah. ya. tak dapat dinafikan. kadang kadang tak konsisten juga. tudung tak tutup dada lah, baju muat muat badan lah, tudung singkat lah, takde stokin lah, macam macam jenis lah.

Ain letak gambar supaya korang hayati tiap baris ayat yang ada

Ain harap kaedah yang ain kongsikan ini membantu untuk menjadi muslimah solehah.


Baiki Penampilan :
mulakan dengan sarung tangan/sarung kaki. mampu menghindari diri dari sifat malu tak ketahuan hala gara gara di-bahan member tatkala kita nak belajar tutup aurat. cara ni boleh membiasakan diri untuk tutup aurat seloowseloow. Kendian, biasakan memakai baju yang longgar dan melepasi punggung, tak jarang, lengan panjang sampai pergelangan tangan dan seluar yang longgar. Ain lebih syorkan skirt, long sleeve maxi dress kerana senang dipakai, adorable, lebih anggun menepati konsep cara pemakaian muslimah.


Pemilihan Tudung :
tudung yang sesuai dan senang digayakan pilihan ain selendang Aroush, Mumtaz Hijab. "ehh, nak lah tudung corak corak kupu kupu ni"" lawoo kemain tudung rambu rambu ni". maka, pastikan tudung/selendang bidang 45'-50' amat sesuai sekali dipakai dan dililit lilit ala ala Hana Tajima asalkan melepasi bahu, tutup dada dan tutup di belakang. Kalau tak taw nak gayakan cemana, pi usha  374297247 video tutorial semata mata nak ajar pakai tudung.
*jangan pakai sanggup tinggi ala ala yuna seumpama sanggul unta.


Memperbaiki Ibadat :
pelajari dan sertai usrah yang diyakini untuk memperbaiki ibadah-ibadah asas seperti solat, puasa, dan sebagainya. Boleh rujuk ustaz atau ustazah, kengkawan, kitab-kitab fardhu ain, ataupun mendengar ceramah-ceramah online. Ustaz Azhar Idrus contoh ain bagi. 


Membaca al-Quran :
selepas solat fardhu, ain akan ilek ilek 5 hingga 10 minit untuk membaca al-Quran sekurang kurangnya 7 ayat kalau dah malas bebebaw. Alang alang dah baca tu baca dengan tartil dan fahami isi ayat al-Quran. rajin sikit hafal beberapa surah mustajab. Alhamdulillah sekarang ain dah mampu hafal surah al-Mulk, al- Qiamah, al-Waqiah, Yassin, lepas ni surah Yusuf pulak .Bolehlah ain praktis masa pregnant nanti supaya zuriat ain macam Nabi Yusuf.hehehew.*ayat macam dah kawen anak spuloh --"
*ain syorkan beli tafsir mini yang RM21 (paling murah), topupkan bopren RM50 kool je,ceehh! 


Habluminallah, habluminannas :
tiada apa lagi yang penting dan paling utama kita wajib mejaga hubungan kita sesama Allah dan manusia. Kalau hubungan kita dengan Allah dan punah ranah maka baiki lah kembali. Lakukan solat sunat taubat supaya Allah bersihkan diri kita umpama bayi comel yang baru lahir. Lain kata, kita takut nak buat dosa. Selain,  jaga hubungan sesama taulan. ain pegang ayat ni, ''bersalah dengan Allah takpe, boleh mohon ampun dengan Allah je, tetapi dengan manusia, kene gi ngadap sensorang nak pohon maaf. naiya lagi kalau yang pesen sumpah 7 generasi"


maka, itulah serba sedikit dari ain. yang lain, banyak dah kita belajar dari Ustaz dan Ustazah kan. sape tak ingat tu, sah sah tidur dalam kelas kan. baik buat buat tahu, kalau tak ain ketuk sensorang.huhu -.-'

walaupun perkongsian ain tu tak sesempurna untuk menjadi seperti Siti Khadijah, Mariam, Siti Fatimah, tapi, kita perlu cuba apa pun cara agar membantu kita untuk menjadi muslimah solehah kecintaan Allah. praktikkan dengan istiqamah. InsyaALLAH, Iman ditingkatkan, ibadah diperhebatkan, akhlak dipermantapkan. 

34 sayang Ain Dzaya ♥:

lynn kamarul berkata...

entri yg sangat bagus =)

lynn kamarul berkata...

weee dtg mjenguk =)

Phat berkata...

ganas2 lu pun ada entry camni kan tabik tabik..

jom tolong aku jom rujuk entry baru k

piko ija berkata...

hehe..arap2 org kt luar sane dpt follo

┐('⌣'┐) (┌'⌣')┌ berkata...

entri yang menarik buat jadi peringatan untuk berubah menjadi yang lebih baik. insyaALLAH amin :)

Si Matatajam berkata...

Bagus cara Ain ni.. Kak M pun start nak bertatih2 ke arah tu gak...

Mishter Izwän berkata...

nice 1 kak ain

Miss Light of Happiness berkata...

Assalamualaikum Ain... =)

Anna dOakan semOga terus istiqamah dgn niat yg luhur & suci... Martabatkan jiwa wanita Muslimah yg sOlehah!! Bersama kita IJTIHAD sbg "مرأة الصالحة" =)

Biarkan kita tdak dpandang mulia disisi & pndangan manusia... Yg TERPENTING... Kita menjadi kebanggaan penduduk langit dan yg terindah disisi Allah taala & Kekasih Allah S.A.W...

InsyAllah...=')

**peace, with IMAANN...~ (^^,)v

Everything's Everythings berkata...

Bagus enntry ni, inshaAllah dpt menyedarkan org yg tak sedar..
xpe benda yg baik ni kena buat secara consistant ^^
first2 mmg rasa leceh dh lama2 inshaAllah sebati dgn diri kita kan?

cweet pinky berkata...

betul tuh , bagus usaha awak , CP pown pernah jgk try bertudung berbidang besar macam tuh , *tudung adek* CP curi , hehehe ~ memang rasa tenang jerr bile pakai , tapi ... camtuh je la , CP cuma cuba2

miss fluffy berkata...

nice entry dear..perkongsian mantap:)

miss fluffy berkata...

nice entry dear..perkongsian mantap:)

Michelle Hopell berkata...

jadilah wanita solehah .. hehe

ainraus berkata...

terima kasih ! serba sedikit ingatan buat orang yang hilang peringatan seperti saya. ;)

afiqazizan berkata...

Alhamdulillah ain nak jadi muslimah yang solehah.

Ain Dzaya berkata...

@lynn kamarul masehhh :)

Ain Dzaya berkata...

@lynn kamarul hai...

Ain Dzaya berkata...

@Phat wa ganas luaran je..dalaman kool mcm teh tarik..eh!

Ain Dzaya berkata...

@piko ija insyallah :))

Ain Dzaya berkata...

@┐('⌣'┐) (┌'⌣')┌ maseeyyhh!!

Ain Dzaya berkata...

@Si Matatajam kita stat seloww..seloww kak ma :))

Ain Dzaya berkata...

@Mishter Izwän kak ain la sanngaaatt!

Ain Dzaya berkata...

@Miss Light of Happiness measihhh..doakan ain untuk sentiasa terus istoqamah dgn papa yg ain ada skg :))

Ain Dzaya berkata...

@Everything's Everythings yup betull tu..kadang2 kita perlu jugak paksa diri untuk berubah..nak tunggu dapat hidayah..tang mana hidayah nak turun:))

Ain Dzaya berkata...

@cweet pinky bagus2 cp...jgn try je..terus pakai kan...

Ain Dzaya berkata...

@miss fluffy meassyyhhh...

Ain Dzaya berkata...

@ainraus sama2..jom kita kembali pada jalan Allah eh!

Ain Dzaya berkata...

@afiqazizan insyallah, cuma ain perlukan pembimbing...

Secrets of A Teenage Girl berkata...

samalah2 kita ya..
insyaAllah ;)

Ani Mulyani berkata...

terima kasih informasinya mbak

miera-in berkata...

in sya Allah semoga beristiqamah.. thanks entri yg berguna sekali! :)

Tanpa Nama berkata...

Sy pn dlu mula bertatih mcm nie sblom brniqob.. apa yg kte kne ingt, sejengkal kte nk dkt dgn Allah, sehasta Allah dtng kt kte... sy doakn ain dpt apa yg ain impikan.. amin.

lazu iana berkata...

trims.. Artikelnya sangar Membantu
dan untuk memakai kaos kaki wanita lucu itu apakh di sarankan oleh agama..
MOhon petunjuknya..

Yeen berkata...

Yeah.. jom sama-sama istimqamah! :)