" Kenapa akak pakai niqab? "

Assalamualaikum ^^
ape habau? seperti yang di gempar gempur kan kat fesbuk malam tadi, ain tiba tiba teringin pakai niqabcewahhh.. macam nak cari publisiti murahan la pulak kan. mane de! sape cakap camtu, ain nak kongsi jek. ayyokkkk! sape tuduh ain bukan bukan dalam hati, ain tak mo kawan! tak mo!


sebenarnya tiba tiba terdetik di sudut hati ain ni teringin sangat nak berniqab dengan istiqamah macam angan angan dulu kala bila baca entri seorang sahabat choomell ni..sungguh sungguh ain cakap, ain betul betul tersentuh hati bila baca entri beliau, tambah pulak bila tengok perubahan beliau sekarang. masyALLAH. moga entri nie, terus menjadi pendorong dan semangat kepada ain untuk terus istiqamah berusaha menjadi wanita solehah. amin.















walaupun sebelum ni ain pakai tudung pun tak pernah sempurna, senteng sini, singkat sini, sanggul sini, nampak leher, nampak dada...haihh! tu satu kelemahan ain bila bertudung. bukan ain tak cuba untuk berpakaian tutup aurat selengkapnya, tapi kadang kala semua tu diluar jangkaan bila ain jadi kelam kelibut. namun, apatah lagi pengaruh rakan sebaya dan suasana sekeliling ain memaksa jiwa dan raga ain untuk setanding dengan mereka? 


Sebenarnya,jika berbalik pula pada tujuan utama ain bertudung kenapa? ya. ain akui ain mula bertudung sepenuhnya masa tingkatan 2 disebabkan pengaruh hebat rakan sebaya yang memaksa jiwa dan raga ain turut bertudung. rupanya muslimah bertudung ni, cantik sangat awww! 


tapi semua tu sikit sikit la kan. dan dari hari ke hari ain belajar seloo seloow pakai tudung labuh sikit paras bahu. lepas tu tutup dada sikit. baju pun semuanya labuh labuh. jangan harap la masa tu ain nak jeling jeling mata kat baju t-shirt 'adik' .pakai stoken dan handsock dah pandai dah masa tu. macam macam jenis ada, kaler pun pelbagai. by the time, ain rasa hebat sangat dengan diri ain sebab mampu jadi sedemikian sebab ain dapat buktikan yang ain mampu jadi apa yang terbaik untuk diri ain.


tapi sekarang, diri ain jauh berubah dari dulu juga disebabkan pengaruh ketat daripada rakan sebaya juga, di samping lemahnya iman ain masa mula mula masuk universiti, kata orang 'culture shock' bila dah jauh dengan mak ayah. Ya Allah, berikanlah ain kekuatan iman dan bimbinglah ain untuk menjadi lebih baik dari apa yang pernah ain mampu dahulu. Ain betul betul rindukan saat dulu. subhanallah.


dan, pernah juga ain berangan angan suatu hari nanti ain teringin pakai niqab dengan istiqamah...... tapi ain tak taw macam mana ain nak mulakan satu perubahan..



p/s : semoga suatu hari nanti ain diberi lebih kekuatan untuk menjadi yang lebih baik dari apa yang sedia ada
       :)

42 sayang Ain Dzaya ♥:

Fazreen Misbae berkata...

Insyaallah Ain boleh. Yg penting kne yakin dan ignore pandangan org lain tentang Ain. Biar dorg nak kata Ain kolot atau tak cantik. Pada akak dan akak memang pegang kata2 ni sepanjang masa. Biar kita tidak cantik pada pandangan mata manusia, biar kita nampak selekeh dengan berbaju longgar dan labuh pada mata mereka. Asalkan kita tetap cantik pada pandangan Allah SWT. Insyaallah, kuatkan semangat ye dik... :)

Iam Yanty berkata...

Setuju dengan Fazreen. Be urself.

cik ziqa berkata...

insyallah satu hari nanti. doakan akak sekali ye. sedang pelan pelan kayuh jugak ni. :-)

eqbalzack berkata...

insyaallah, benda yang baik selalunya kita akan dapat hidayah utk lakukannya.

-eqbalzack-

MrS LoLiPoP berkata...

insyaAllah , kak Ain . saie pun nak jadii cam tuh gak .. same-II kite berubah kan ;) hee~

fathiahRAIHANA berkata...

arghhhh meraung dalam hati kuat kuat baca entry yg awak potong tu :')

ya, kita semua nak, tapi kita tak cukup kuat lagi kan.
terus terusan lah mohon pada Allah, moga Dia lembutkan hati kita, dekatkan kita dengan Dia :')
insyaAlah pelan-pelan nanti kita pun berubah.

MamaYatie berkata...

insyaallah adik..semoga Allah berikan kita semua kekuatan utk menjadi muslimah yg lebih sempurna...amin!!

Ezad Skytech berkata...

Insyaallah...kalau niat tu ikhlas...mesti akan dipermudahkan..:D

pwincess Lov3y dOv3y berkata...

huhu semoge allah lembutkan hati kita untuk menerima hidayah.

msredcheesecake berkata...

Saya baru belajar berhijab... Niqab? Kita sesama usaha....

Selendang Merah berkata...

insyaAllah suatu hari nnt ain akan pakai dengan ikhlas bukan tuk menunjk2..semoga entri nie sedikit sebanyak boleh meningkatkn lagi minat ain tuk pakai...kalau dh pakai nnt nak masuk pinang boleh? haha..:P

Mr.Clive berkata...

chill la. :) dan sebab itu understanding is the first key to acceptance... :)

FIRDAUS HUSAIN berkata...

:)

Rafflesia™ berkata...

teringin nak pakai.. tapi syieda belom kuat lagi... :(

masih sempat dear nak joint GA ni.. dateline 1 April.. :)

Tanpa Nama berkata...

Assalamu'alaikum. This is my first time visiting your blog. Tersentuh membaca entri ini :) Keep up the good work. :)

First of all, maaf jika kata2 saya menyinggung hati Ain :)

Bahagian sidebar ade gmbar Ain dan gmbar Ain menampakkan bahagian tangan. Delete ye :) Mungkin Ain takperasan..:)

Ohya, saya pun ada keinginan memakai niqab. Tenang hati:) Moga Allah sentiasa tunjukkan kita jalan yg benar ;)

Sekali lagi saya mohon maaf. May Allah bless you and your family :)

Tanpa Nama berkata...

Ohya..lupa nak cakap..XD Hehe..

Niqab juga menjadi tudung kepada, wajah,dan hati... Kecantikan kita hanya untuk suami :)

amny berkata...

:) be ur self

erysweetie berkata...

sy pun sgt rasa nak pakai niqab...pernah sekali cube pakai..masyaAllah..perasaan sgt best ^^..

masih perlu cari kekuatan..

Nana berkata...

Pakaian yang kita pakai mencerminkan akhlak kita.... :P

afiqazizan berkata...

Alhamdulillah..bagus lah klu nak terus menjadi yang baik..semoga memperoleh kekuatan itu untuk menjadi lebih baik..:)

A retarded kitty berkata...

One step at a time. Slow-slow tapi berkekalan

ain dzaya berkata...

@Fazreen Misbae alhamdulillah..ain pgg kata2 akak..insyALLAH..terima kasih akak..

ain dzaya berkata...

@Iam Yanty terima kasih!

ain dzaya berkata...

@cik ziqa terus kayuh ye..jgn brenti kayuh pulak..t tak bergerak2..:)

ain dzaya berkata...

@eqbalzack insyaALLAH :)

ain dzaya berkata...

@MrS LoLiPoP ye! same2 ye lolipop!

ain dzaya berkata...

@fathiahRAIHANA ain pun nanes gak..teringin nak jadi macam dy..tp ain seperti tak bersedia lagi..sedang cuba perlahan2..

ain dzaya berkata...

@Ezad Skytech insyaALLAH.

ain dzaya berkata...

@pwincess Lov3y dOv3y AMIN :)

ain dzaya berkata...

@msredcheesecake insyaALLAH.. sentiasa berusaha ye :)

ain dzaya berkata...

@Selendang Merah ahhaa...sm kan...

ain dzaya berkata...

@Mr.Clive betul tu :)

ain dzaya berkata...

@FIRDAUS HUSAIN :)

ain dzaya berkata...

@Rafflesia™ mohon la kekuatan dariNYA :)

ain dzaya berkata...

@Tanpa Nama Ain ta perasan..terima kasih kerana menegur :)

ain dzaya berkata...

@amny :)

ain dzaya berkata...

@erysweetie teruskan ye :)

ain dzaya berkata...

@Nana turut mencerminkan hati, wajah dan perilaku kita :)

ain dzaya berkata...

@A retarded kitty :)

Novelgurl berkata...

Waalaikumussalam

InsyaAllah...di mana ada kemahuan di situ ada jaln di mana ada usaha di situ ad kejayaan..=)Langkah pertama ke arh kebaikn akn mncetuskn lngkh y seterusny dn seterusny..Y penting jgn henti mohon kekuatn dri Allah.

Boni JLL3 berkata...

Insyallah.. sama2 lah kita berubah menjadi yang lebih baik daripada ni.. yang buruk2 sebelum ni, janganlah kita ulangi lagi..

LaLaLOLa berkata...

Salam ziarah. Keep up d good work!