Karenah Ain Tatkala Zaman....

Assalamualaikum 

anggap la salam dan lep kaler merah mak ngah sebagai pendahuluan. dah gelojoh sangat nak taip isi penting. sangat penting.

Sempena hari guru hari ini bersamaan 16 Mei, ain nak ucapkan Selamat Hari Guru kepada Cikgu Samsidar, Teacher Nooris, Cikgu Adli, Cikgu Haizom, Cikguu Zain, Cikgu Rogayah, Ustazah Awatif, Ustazah Rahimah, Sir Ali, haish! ramai sangat nama cikgu, kalau boleh nak listkan semua cikgu  dari zaman tadika hingga sekarang. kepada semua cikgu pensyarah la yang sangat setia melayan perangai hudoh ain ni sejak zaman tadika sehingga dah besar sekarang.

pejam celik pejam celik. tak sangka sekarang ain dah di awal dewasa, rasa macma baru semalam je keluar dari perut ibu. >.<

Sekolah dulu, ain memang seorang pelajar yang sangat 'jurus' (muntah meatball pehliss), tapi dalam 'berjurus' tu, 9994343 kali jugak ain buat perangai hudoh kat sekolah. antara yang paling femes hudoh tatkala tak siap kerja sekolah. ini memang habit ain sekian lama dulu, sejak zaman tadika hingga zaman unibesiti pun. hatta setiap tahun pasang azam baru nak jadi pelajar cemerlang, tang omwek memang fail. fail ain. fail!

 itu la perangai ain paling ketara hudoh.


Ain tak pernah menyesal pun kena denda tengah padang, junjung kerusi, jalan itik gara gara tak siap kerja sekolah, denda cuci tandas sebab musababnya cikgu cuba memberi pengajaran dan pembelajaran yang terbaik untuk ain sehingga ain berjaya dengan success sekarang. success sangat tau tau tau.

dah grade study dah, dah nak jadi bakal kontraktor/arkitek dah. kalau ain tak lalui semua tu, mungkin ain masih lagi berpeleseran tepi jalan dengan perangai tak senonoh lagi hudoh. sayang cikgu T_T

Masa ain darjah satu hingga empat la, zaman paling terserlah sifat kenakalan kecomelan ain. ain selalu kena rotan dengan ketua kelas sebab buat bising dalam kelas. ain bukan buat bising apa pun. setakat pstt.psstt je. haremmm betul ketua kelas -..- bajet jadi cekgu. nasib baik sekarang beliau bakal pilot, kalau jadi cikgu, beliau layak jadi cikgu disiplin ter'garang' abad ini.

tapi kan, ada satu peristiwa yang paling nakal comel ain buat masa zaman sekolah rendah. masa ni ain darjah tiga kot! yang ain tak boleh lupakan sampai sekarang. ain dan geng geng pakai cekak rambut, main tepi longkang sekolah. tiba tiba salah sorang geng pakai cekak rambut ain jerit, lupa dah nama dia, 

"hoi, ain! sini!sini! ada anak ikan la kat longkang ni, banyak weh!"

"weh! jap!jap weh! aku datang"
*sambil jalan terjengket jengket atas  tanah lecak

tiba tiba sorang lagi geng ain yang nak jugak tengok anak ikan tu pun, terus lari melulu tolak ain. bammm! terus ain jatuh dalam lumpur tanah lecak. haremm jadah ko. bayangkan la, masa tu ramai orang, baju putih ain tu penuh diselaputi lumpur. nak nanges pun ada, memang benci kat dia T_T dia buat ain rasa malu tak keruan baq hang kot! umpama hantu tanah dah ngupe ain masa tu gara gara nak tengok anak ikan.

tak tahu apa motif letak gambar ni. gambar tatkala ain membesar sebagai kanak  kanak riang. dari sebesar tapak tangan sekarang dah sebesar gajah ain membesar dengan keluarga tercinta dan orang sekeliling yang banyak support ain. terima kasih semua .tsk.tsk

anak ikan sangat khonn. maklum la budak masa sekolah rendah memang tak dapat bezakan berudu dengan anak ikan. lepas tu, geng ain terus panggil cikgu, nasib baik cikgu ain ni jenis baik. "cikgu ada budak jatuh lumpur".cikgu la yang gigih tolong cucikan lumpur kat baju ain, pastu siap jemur bawah kipas, walaupun tak bersih masih lagi ada tompok tompok lumpur. cikgu tak marah pun. ain nanges teresak esak pun, cikgu pujuk baik, tak marah pun.

balik tu, ibu senyum je bila ibu dapat tau peristiwa tu. jenuh pulak ibu ain nak sental baju sekolah putih berlumpur tu. sayang betul dua dua. sayang cikgu, sayang ibu!

zaman awal persekolahan ain, ain bukan pelajar cemerlang pun. ain ni jenis spesis yang lambat pick up. tapi dari masa ke masa, cikgu banyak tolong ain seloww seloww untuk terus berjaya. dari tak tahu huruf, sekarang dah pandai hapdate belog. macam tak percaya pulak, sental mata 45 kali pun masih tak percaya jugak, dari zero to heroin. dari tak tahu pape, sekarang dah grade. tunggu tawaran sambung BSc (Hons) Construction Management. terima kasih cikgu  

korang pulak macam mana? share la seketol dua pengalaman pahit manis korang semasa zaman sekolah? nanti boleh la kongsi denan anak cicit korang. "oh macam ni opah saya dulu". mihmihmih

terima kasih sudi baca ^^

41 sayang Ain Dzaya ♥:

Mohd Lokman Bin Ramli berkata...

hehe.. saya banyak kena rotan kat sekolah dulu sampai dah kalis dengan rasa sakit tu.. ^_^

Khalilah MNor berkata...

Kelakar teringat pasal berudu. Time sekolah rendah dulu kitorang sekumpulan kawan cari berudu dan letak dan siap kurung dalam water color buncho yang dalam botol bertudung tu. Sebab ingat diorang besar nanti boleh jadi warna warni :D Alahai zaman bebudak....

Herma Julianny berkata...

gambar ain masa kecil nampak macam lelaki ek?
tapi bila dah besar, comel pula.. :)
sebenarnya kan, denda jalan itik tu tak elok sebenarnya..
hehe..

Deqla Manjew berkata...

alhamdulillah.. dah besor pjg si budak ain ni..hihihi..comel mcm masa kecik2 jugak.. .=)

nadia berkata...

Alamak darjah 3 je dah dpt kngan yg ngeri... hehe

baby comel berkata...

biasalah ain kalau tak nakal tu bukan budak2 namanya kan.. ish ish comel dulu dulu tu

Addin berkata...

hehe kalau tak kena semua tu,takda la jadi bakal arkitek kan ? :)

Addin berkata...

hehehe memories last forever :)

Nys Anis berkata...

zaman sekolah is da best . :D
em paling pahit kalau fon dirampas , nasib baik dapat balik :)

Si Matatajam berkata...

Dri kecik sampai besaq maintain cun la Ain ni...

sabarina shzri berkata...

zaman sekolah seriously paling best. sebab kawan zaman sekolah lebih memahami kita.

Lia Ilnia berkata...

Lia masa sekolah budak baik. Cuma suka ponteng sekolah. Paling suka lepak kat umh je. Jahat Lia masa sekolah dulu.

Chic Na berkata...

kalo cikgu baca ni mesti dia bangga. hehe.. biasa la kecik2 dulu nakal. budak2 kan.. huhu..

Zehan Ilyana berkata...

tomeynyeww!

hananhadila berkata...

waa , awak ade semangat y kental . kalo huda kene sekali mesti siap je homework cikgu tu .. hahaha :D

Cik Ain berkata...

gelak guling2 baca hak3..nk tgk ikan punya pasal dah jadi antu lumpur :P..

ketumbar berkata...

My first thank you for the article photos on this site.
my likes see it, however sorry I did not accidentally daydreaming here and I also did not know because what ...
hopefully can inspire many people. success always

are_lin@yu berkata...

apsal ain sweet sgt..hehe

9n0L4 berkata...

omey nye ain mase kecik. hehe. tak berubah pun muke. :)

LYAfrina berkata...

alahai..comeynyer.. pic ain bbaju kuning tu dh nmpk muka ain skarang

dya bunga berkata...

Haha. Nasib baik cikgu dan mak xmarahkan bila bju kotor. Hehe. Dya dlu pelajar pling baik..hahhaa

ANISRAHIM berkata...

Tabiat huduh x siap keje sekolah tu same la kiter :D

Alia Laila berkata...

Alaa terharu pulak baca entry ni. Besaq sebenarnya jasa cikgu-cikgu. Haihh :')

AZ Collection berkata...

Salam..

Jom singgah AZ Collection.. Mcm2 pilihan PEPLUM ade kat sini..
Dapatkan dengan harga yang SANGAT MURAH!! Nak tempah FELT KRAF pn blh.. Apa lagi? Jom la singgah sini

https://www.facebook.com/pages/AZ-Collection/199515420202002..

Jom LIKE.. <3

Anis Athia berkata...

zaman kecik2 dulu anis ni boleh tahan ber'jurus' nye jugak, kalau tak siap hw siap nangis2 lagi sebab takut cikgu marah..hahaha

Ain Dzaya berkata...

@Mohd Lokman Bin Ramli : mesti degil sangatkan masa sekolah dulu...haha

Ain Dzaya berkata...

@Khalilah MNor ; kalau betul betul jadi habes colourfuk katak kat malaysia ni.

Ain Dzaya berkata...

@Herma Julianny kann.ramai cakap macam tu.nasib baik bila dah besar kekal maintain gurly. chewahh.

Ain Dzaya berkata...

@Deqla Manjew : dah tua dah sekarang, cepat betul kan masa berlalu...

Ain Dzaya berkata...

@Deqla Manjew : dah tua dah sekarang, cepat betul kan masa berlalu...

Ain Dzaya berkata...

@nadia : biasalah budak hyper memang macam tu..

Ain Dzaya berkata...

@nadia : biasalah budak hyper memang macam tu..

Ain Dzaya berkata...

@Nys Anis ; mujur zaman ain dulu tak pandai guna fon lagi...

Ain Dzaya berkata...

@Nys Anis ; mujur zaman ain dulu tak pandai guna fon lagi...

Arol Mubin berkata...

Rindunya zaman sekolah! Terutamanya sekolah rendah. Arol masa sekolah rendah jarang kena denda. Budak baikkk! Hehehe! Tapi bila masuk sekolah menengah, selalu jugak kena denda sebab homework! Samalah kita. Cukup malas nak siapkan homework, lebih-lebih lagi subjek yang Arol tak minat. :DD

mis ekin berkata...

hye comel awak masa kecik2 sekarang pun comel jugak hehehe

kat sini awak boleh download kdrama free http://www.gooddrama.net/

kyo_9 berkata...

ketua kelas yg rotan?!
dahsyat..
kalau berbekas, mau parent masuk campur :p

Cendol berkata...

ketua kelas yg merotan tu, dia memang berwibawa..hahah rotan ain ni ha!!nakal..keja sekolah tak siap,sebok nak main anak ikan ye!! haha

gud luck.moga success selalu arkitek :) haa kalau jadi arkitek kerja tak siap mmg payah la kann.. :P

Cik Nurul Siezuka berkata...

Aloo comel sangat.. Salam ramadhan & selamat berpuasa dik.. ;)

Nur Rabiatul berkata...

balas kunjungan sini ;)

btw, jm join giveaway ni?
http://blogcontestgiveaway.blogspot.com/2013/08/giveaway-saya-nak-teddy-bear-by-farisha.html

rabiatul adawiyah berkata...

kia jurus gak kat sekolah dulu...hahaha...ganster taw..