Salah ke kita menyukai sesuatu yang menjadi milik orang lain?

Assalamualaikum....^^
Awal awal pagi for today!! belum sempat shower ain dah membizikan diri untuk memulakan tugasan hari nie....owwhhh!!plezzz..........hacchhuummm............dengan mengadap lappy........theetheeethee...masa lebih berharga dari emas sekarang!! siapa suka bebel  pagi pagi buta nie, dia comey........wink*wink....


"Salah ke kita menyukai sesuatu yang menjadi 'MILIK' orang lain?"

::: Short and SPEEDY entri for today :::
Dari semalam hati ain merengek rengek gedik -..-" untuk menjawab persoalan....

Spontaneous Thursday # 2 : MILIK


Sememangnya tidak salah untuk kita menyukai sesuatu hak milik orang lain, kerana semua itu adalah milik Allah, termasuk cinta yang Allah telah tiupkan ke dalam hati kita. Tetapi cuba kita kembali kepada pertanyaan cinta seperti apakah cinta itu masih diperbolehkan? Tetapi tegarkah kamu menyakit hati orang lain atas kepuasan dirimu? tanya akal jika kamu benar benar berfikir......

Jangan pernah kita mengizinkan syaitan memasuki pintu hati kita sehingga menjadikan kita seorang hipokrit lagi angkuh dengan kepentingan diri sendiri yep!............tetapi sebenarnya manusia itu ada sifat mengutamakan diri, malah sifat manusia itu sendiri akn suka melebihkan dirinya. 

Setiap saat kehidupan kita adalah satu keajaiban, setiap apa yang Tuhan inginkan dalam hidup kita adalah yang terbaik untuk kita......kenapa Allah mengizinkan kita berbuat dosa?! kerana itu adalah hak kita sebagai manusia, walhal kita tahu yang dilarang itu adalah salah sama sekali...dari dosa itu kita akan mula belajar untuk menginsafi , bermuhasabah diri dan kembali bertaubat padaNya......setiap ciptaan Tuhan tiada yang sia sia.........


Abu Zinad berkata: Bukankah sesungguhnya manusia itu senang haknya dipenuhi dan tidak dizalimi? Sesungguhnya iman yang dikatakan paling sempurna ketika seseorang berlakiu zalim kepada orang lain atau hak orang lain pada dirinya kerana dari situ dia akan menginsafi perbuatannya sekalipun hal itu terlalu berat dilakukan.

Fikirlah dengan akal atas setiap perbuatanmu ....jika hatimu dikaburi dengan noda noda hitam....agar tiada musibah yang datang menghampirimu sayang....namun, tanyalah Allah jika kamu benar benar inginkan keyakinan......

So,

tidak salahkan kita menyukai sesuatu yang menjadi milik orang lain???
...............tapi ada batasnya........


p/s : Redhakan hatimu dengan pemberian Tuhan, kerana Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untukmu...tiada apa yang diciptakan Tuhan hanya sia sia....melainkan keajaiban yang menerangi kehidupanmu...kita tidak sepenuhnya tahu apa yang terbaik bagi kita. Sesuatu yang kita sukai, belum tentu itu baik bagi kita. Dan sesuatu yang kita benci, belum tentu itu tidak baik bagi kita. Allah tidak pernah melarang sesama sekali kita untuk saling mencintai, bahkan  salah dianjurkan untuk saling berkasih sayang jika itu cinta yang dimaksudkan. dan berdosa jika kita menyukai dan mengambil milik hak orang lain sehingga ia mampu menyakiti hati dan perasaan orang lain....fikir-fikirkan lah...


16 sayang Ain Dzaya ♥:

..cik gugu.. berkata...

better elakkan dri dr suka hak owg.. sbb lau kte yg kena,mesti perit..

azizul berkata...

setiap ciptaan yang allah ciptakan ada kelebihan tersendiri,,kita patut menghargai apa yang kita miliki

azma' izatul berkata...

saya setuju sgt2..
sanggup kah kita bahagia atas air mata org lain?

Addin berkata...

errr :)

taktau nak kata macam mana . tapi kalau tu dah memang jodoh kita kan nak buat macam mana .

NajaHmaDi berkata...

tq Ain... dulu saya hairan sgt kenapa apa yang sy suka mesti orang lain pon suka & cuba rebut...tapi itulah hakikatnya...kadang2 bila kita terlalu self-fish...kita x sedar yg kita dh meragut kebahagian orang lain...betul tak....

nelly berkata...

terbuka minda di sini ~

dilazfamily berkata...

kalau boleh janganlah amik hak orang.apa perasaan kalau hak kite telah diambil org.Mesti rasa marah dan geram kan.Macam tulah orang rasa.Akak paling pantang orang amik hak akak

suha berkata...

menyukai hak org bermaksud menyakiti dan juga disakiti (^_^)

hafrawiey ozakawa berkata...

nice blog...done follow here...follow back at http://hafrawiegeek.blogspot.com/

IFA Athirah berkata...

xpe..rmai lg orang lain :) http://www.geekintherainbow.blogspot.com/

Ini Kisah Tia berkata...

kenapa mesti ambik hak orang lain ??

Golden Rose berkata...

salam perkenalan....dtg dr segmen en aril....jemput singgah

http://thegoldenrosereturn.blogspot.com

Emilia Emira berkata...

emi bace entry nie macam bukak minda sket laa ain...hehe~

as for me laa kan..suka hak orang laen tuh tak salah selagi kita tak cuba nak buat something contohnya rampas hak tuh..kalau setakat suka jea mungkin tak jadi masalah kan..

Kaio berkata...

suka je takpe. bila dah ade experience dengan cinta tiga segi best laa.. hahaha..

www.kaio.my

Kaio berkata...

suka je takpe. bila dah ade experience dengan cinta tiga segi best laa.. hahaha..

www.kaio.my

Amni berkata...

kalau kita tak nak sakit, jangan sakitkan hati orang lain.. nanti peritnya kita tak mampu nak tanggung kan... hemmm