Apa petanda dia jodoh kita? ♥

Assalamualaikum ^^
Psssttt!!hari ini cakap pasal jodoh nak tak?hikhikhik. macam tak percayakan je kan ain nak cakap pasal jodoh. ayat minta pelempang. saja je ain buat entri geli geli di pagi hari, sebagai halwa mulut di pagi hari sebab ain tengok semua belogger buat muka ketat hari nie. siyes! ain masuk belog dorang pun terpaksa dengan muka ketat untuk hambek feel lebih. -.-'..mungkin hari ini angin pasang kott!
jelez urrgghh! aku ngn bopren pun tak camnie -..-

Memang tak dapat tipu, jodoh merupakan perkara yang ditetapkan Allah yang Maha Esa. tapi macam mane nak tahu dia memang jodoh kita? Allah dah kurniakan kita telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. jadi, kita gunakanlah kelebihan yang ada untuk mengungkap rahsia cinta. Bila hidup bersama, ikatan emosi, spiritual, fizikal menyebabkan pasangan dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain..teehee..dah macam Dr. Cinta pulak dah ^^'

bukanlah ain nak cerita pasal lelaki masa depan yang geli geli sampai muntah hijau, yang ain terrrsannngggaaatttlah bahagia dengan apa yang ain ada sekarang. tak tak. ain pun tak tahu lagi kan sape jodoh ain. oleh itu, ain nak share beberapa petanda yang dia jodoh kita :-


1. Bersahaja 

Dia tu mesti bersikap bersahaja dan tak berlakon. tapi kalau pasangan korang tu rettiss yang masuk tibi, jangan la pulak awal awal dah reject dia sampai masuk longkang.tak tak. cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara dia ketawa, cara makan dan minum dia.

contohnya : masa keluar makan dengan dia, kita makan guna sudu, dan dia pun makan guna sudu, walhal pada hakikatnya sepanjang penghidupan dia, dia tak pernah kenal pun apa tu sudu. camne nak guna sudu.


Kalau gayanya tak selesa dengan diri dia, sah sah la dia sedang berlakon. Sebab musababnya bila dia bersahaja dengan kita , dats mean dia dah bersedia untuk orang lain terima diri dia seadanya, maka, dengan itu dia jodoh yang sesuai untuk kita.


2. Senang Bersama 


Walaupun kita selalu bersama dia, kita tak pernah rasa buhsan, jemu, tertekan ,stress bila berhadapan dengan dia. walaupun dia sibuk dengan kerja dia sampai tak angkat tepon, tak balas meseh, tak berhari hari jumpa...memangla stress kan, sebab rindu tapi makin hari makin sayang kat dia. Tak kira siang ataupun malam, bila dia takde rasa sedikit kehilangan. 

sebab musababnya, dia buat semua itu untuk masa depan kita jugak kan. Kita mesti rasa tenang, gembira dan jugak jadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. dia rasa senang sekali bila tatap muka kita yang choomel 4657543 kali pun takpe. tapi bila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. 

ain nak bopren sweet macamnie ^^

3. Terima Kita Seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tak kisah siapa kita sebelum ini. 

contoh yang lain : kita merupakan anak orang kaya yang mak bapak berlambakan harta, manakala dia pula mak bapak penoreh getah kat kampung. dia ajak kita pegi Pavilion sebab dia tahu ni sajelah syurga shopping kita kan kan kan? tapi ,hampir 2 jam  kat Pavilion last last, dia blanja kita makan tutti frutti je kat Pavilion -..-''sebab tu je yang dia mampu. kita pun tak kisah.

Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah ada 2435325 exbopren sebelum dia, dia tak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya tanpa kepam celah gigi rahsia sebab sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.


4. Sentiasa Jujur  

Dia tak pernah kisah apa yang kita buat asalkan tak menyalahi hukum agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita sampai jadi cair. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita pasti dapat syak jika dia tipu kita. Apabila berjauhan, memang payah untuk dia curang kat kita sebab dalam hati dia ada kita aje.hehehe. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.


5. Susah senang bersama sama 

contoh seterusnya : kita ada masalah kewangan sampai kita rasa perut kita kene ikat ketatketat dengan tali lembu. pada masa yang sama, dia berlambakan duit dalam bank, jadi serba sedikit dia tolong kita.

contoh lagi : semalam dia bagitau kita yang dia kena buang kerja sebab musabab hasil kerja dia kene sabotaj dengan kawan baik. dengan itu, dia amat stress giler, so kita jadilah pendengar setia dia biarpun jadi bahan habuan dan maki hamun dia kerana dia tak niat pun nak cakap kat kita macam tu..bagi dia kool dan tolong dia selesaikan masalah yang berkecamuk dalam otak.

Kita dan dia mesti saling bekerjasama dalam penghidupan walaupun perkara tu remeh temeh ataupun terlalu sukar tanpa memerlukan bantuan orang lain dan kita senang sekali bekerjasama bersama.

nak bopren macam dalam citer sweet relationship..nak!nak!nak!

6. Tampilkan Kelemahan 

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. termasuklah ain yang berhati kudus ini. Tipulah ada orang yang mengaku dia insan yang tersempurna tak ketentuan hala daripada segala sudut pada abad ini. dia yang bersedia jadi teman hidup kita, tak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang  kan nak mengakui kelemahan di hadapan kekasih. runtuhlah market derr! Malah, dia tak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. 

Misalnya : apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.



 ada yang membantah tak..meh sini nak tarik hidung...hehe..tak der la...sekadar berkongsi ;)


Sebelum itu picit sini, 
untuk mereka yang gwiyomi 


kata hati : 
manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindak balas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

46 sayang Ain Dzaya ♥:

JIJI YU berkata...

aku dah tnya tunang aku pasal sume ni..muehehe positif2

boboiboy berkata...

hihi, . . . timekasih kak ain, . . . apit dah bace, . . ngeee :D

Nurul Faiz Bikers berkata...

so sweet la u...
hehehe.

El-Janna berkata...

hehe semua perkara kita boleh minta.. tapi belum tentu kita dpt kan^^

Pendamba Mawar berkata...

wah ye ke ni..best la

faridah nazurah berkata...

heee ain ni dah leh jadi doktor cinta la.. hahaha

Teenager Housemaid berkata...

teeehee~

tak jumpa lagi..:D

Farah Liyana/ berkata...

ohh loves this entry :)

Mr.Clive berkata...

cuwit entry kali ni.
hoho

yang #1 tu,maybe masih segan kot.bagilaaaa masaa sikit.awak ni!hahaha XD

pastu mane lah tau ramai2 yang komen kat blog ain ni,salah sorang tu la jodoh ain! hoho

Chegu berkata...

Manusia ni kan, mcm2 ragam ada. Idup yg kite harapkn x la seindah yg kita mimpikn, syukur dan sentiasa dkat diri dgn Allaj je akn tlg kite.

Kate dr fadzilah kamsah, gerak batin (6 senses) yg serentak, mungkin ade keserasian roh di situ.

Cik ain da jmp jodoh? Hehe

Ezad Skytech berkata...

#1) bersahaja...

jadi diri sendiri je...senang..kalau berlakon..nampak sgt kejanggalannya kan...hee~ :D

Noh Kodiang berkata...

hmmm...budak uitm jugaks...junior ke nih???

nazirah berkata...

sharing yg sgt menarik tq ek.. insyaAllah harap2 dapat jOdoh mengikut petanda ni :)

..cik gugu.. berkata...

but sometimes ade org yg masih ta b'syukur even da terang benderang jodoh tu ade depan mata -.-

Ain Dzaya berkata...

@JIJI YUalhmdulillah..=)

Ain Dzaya berkata...

@boboiboy mekasih apit =)

Ain Dzaya berkata...

@Nurul Faiz Bikers hehehe..macam2 la kak faiz nie kan..

Ain Dzaya berkata...

@El-Janna betul tu janna. ...=)

Ain Dzaya berkata...

@Pendamba Mawar hehehehe...betul la kot..firasat sendiri je..saje kongsi tips..

Ain Dzaya berkata...

@faridah nazurah hahaha..mampukah?

Ain Dzaya berkata...

@Teenager Housemaid insyALLAH..pasnie jumpa la tu..doa2 ye ..

Ain Dzaya berkata...

@Farah Liyana/ thanks dear!

Ain Dzaya berkata...

@Mr.Clivehahaha..memang agak gelojoh la kan...pandai2 je kan..cakap camtu..pastu laki masa depan ain nak letak mana..huhuhuhu

Ain Dzaya berkata...

@Chegu tapi kita masih boleh lagi terus berharapkan..walaupun ia bukan milik kita....ain?insya ALLAH dah...ain pun hanya mampu merancang..tapi tak tahu lagi takdir Tuhan cmne...hope perancangan ain selama nie tak sia2..=)

Ain Dzaya berkata...

@Ezad Skytech betul tu...

Ain Dzaya berkata...

@Ezad Skytech betul tu...

Ain Dzaya berkata...

@Ezad Skytech betul tu...

Ain Dzaya berkata...

@Noh Kodiang yup..student uitm la..u mane dulu?

Ain Dzaya berkata...

@nazirah cci nak kawen dah...ta payah risau la..huhuhuhu

Ain Dzaya berkata...

@nazirah cci nak kawen dah...ta payah risau la..huhuhuhu

Ain Dzaya berkata...

@nazirah cci nak kawen dah...ta payah risau la..huhuhuhu

Ain Dzaya berkata...

@nazirah cci nak kawen dah...ta payah risau la..huhuhuhu

Ain Dzaya berkata...

@nazirah cci nak kawen dah...ta payah risau la..huhuhuhu

Ain Dzaya berkata...

@..cik gugu....huhuhu....tu la pasal kan...

FarhanahAdzlan berkata...

rasanya belum jumpa lagi tanda2 ni kat mana2 laki2 di luar sana..hahaha~

*gataii toll saya ni..tahun ni spm..lempang dinding jap*hahaha~

ieyza afieyna berkata...

betul2.. setuju.. insyaALLAH berdoalah jugak kalau betul itu memang jodoh kita.. :)

Chegu berkata...

Yup... Usaha dan doa, usaha dan doa... Kemudian harapn tu sandarkn kpd yang Esa, smg ain dpt apa yg dihajatkn ya. Dipermudahkn jalan oleh Sang Pencipta, InsyaAllah... Amin

efa nur berkata...

misi mencari jodoh...hehe :D

Ain Dzaya berkata...

@FarhanahAdzlan basic feeling je la dik..semua org akan jatuh cinta taw!

Ain Dzaya berkata...

@ieyza afieyna insyALLAH!

Ain Dzaya berkata...

@Chegu Thankz dear!

Ain Dzaya berkata...

@efa nur hehew..u ke?..ain tak..

Mohd Aiman berkata...

ayat nie membuat sy terharu la .. terbaik la ... :D ..

Akeyla Azmi berkata...

Heheheheeh.
Bila lah nak jumpa ni haihh
hihihihiks

Sya Ishq Azhar berkata...

dia semakin dkt dgn sya..smpai skang tak pasti tntang our relationship..runsing di saat ini..

suhaimi166 berkata...

Jodoh ni tuhan tentukan tapi jangan putus asa kalau x jumpa...call sy nk jadi pasangan hidup...hehehe