psstt...janji ALLAH untuk orang bakal berkahwin ♥

Assalamualaikum ♥
mulakan dengan basmallah :)
ohh hari ni ain nak kongsi lagi sesuatu yang hebakk! yeahh! ia sangat hebakk sebenar nya. ia memenuhi keinginan seluruh wanita, lelaki dan remaja. sangat sangat sesuai  dijadikan sebagai tiket utama untuk remaja ber'couple' pada abad ini!

http://aindzaya.blogspot.com

Bila seorang lelaki muslim atau wanita muslim yang bakal berkahwin, satu kewajiban lah kan akan timbul perasaan gundah gulana, resah, sasau, bimbang..cecece..memang sikit meremang bulu roma ain bila dengan gigihnya cakap pasal kahwin atau nikah...cheewaah! apatah lagi umur ain sekarang ni, maka tak heranla kan. hukhukhuk.

Maka, inilah merupakan janji Allah untuk orang bakal berkahwin .......

“Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir”. 

(Ar Ruum : 21)

but, seriously, Alhamdulillah! apa yang ain tengok sekarang yang berlaku di sekeliling ain, ramai remaja umur linkungan ain yang dah bertunang dan bakal berkahwin .daripada dok bercinta yang tak ketentuan hala tuju lagi, better bercinta secara halal dengan suami/isteri sendiri. semuanya tak terbatas. kan kan kan? wuwuwuwu..jelezz!..cop!cop!cop! I desire marriage, but I'm not desperate, for now, live is life! =.='. yeaah!


janji Allah lagi....

“Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui”. (An Nuur: 32) 

Ramai lelaki nak sanggatt sangaatt kahwin, tapi perasaan takut mula berkecamuk dalam jiwa bila pikir pasal kewangan apatah lagi pekerjaan tetap. dengan sebab musabab mereka berfikir “cukup ke gaji nak sara anak bini aku nanti?"


“Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, iaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang menikah kerana ingin memelihara kehormatannya”. (HR. Ahmad 2: 251, Nasaiy, Tirmidzi, Ibnu Majah hadits no. 2518, dan Hakim 2: 160) 
Wahai bidadari dan bidadara sekalian, sesungguhnya Allah akan menolong mereka yang menikah. Allah Maha Adil, apabila tanggungjawab para pemuda bertambah – dengan kewajipan memberi nafkah kepada isteri dan anak-anaknya, maka Allah akan memberikan rezeki yang lebih.


“Dan Tuhanmu berfirman : ‘Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina’ “. (Al Mu’min : 60)

kenapa Allah janjikan sebegini? sebabnya sape saje yang berkahwin dengan niat menjaga kesucian diri, maka berhak keatasnya mendapatkan pertolongan dari Allah . dan pertolongan Allah itu pasti datang. bila kita berdoa kepada Allah nescaya akan diperkenankan-Nya. Termasuk di dalamnya ketika kita berdoa memohon diberikan pendamping hidup yang baik!
“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”. (Alam Nasyrah : 5 – 6)

Kata hati :
Mintalah tolong kepada Allah dengan sabar dan solat. 
Agar datang pertolongan Allah, maka kita juga harus bersabar. 
Kekadang, bagi kita jodoh yang dinanti terasa sulit sangat untuk kita. 
Tetapi kita harus tetap berbaik sangka kepada Allah 
dan yakinlah bahawa sesudah kesulitan itu ada kemudahan. 




31 sayang Ain Dzaya ♥:

profmie berkata...

wah..artikel ni sgt menarik..khusus tuk kaum hawa..hihi..tp sy baca sbgi tmbhn ilmu je..

Cik Nyza berkata...

betul tu ain...bila dah bertunang,perasaan bercampur aduk..takut...tp lepas baca apa yang ain tulis, insyaallah, tetap yakin dengan apa yang Allah dah tetapkan dan mohon dimudahkan segala nya..aminn...

Rafflesia™ berkata...

salam Isnin.. =.=
btol jugak kawen awal ni lagi baek dari dok couple xketahuan hala..hihihi..

tapi yang takot tu, bile bakal ibu/bakal bapa muda ni masih belom mampo menjaga pasangan masing-masing..

boboiboy berkata...

ermmm, kak ain, . . . amboi agak cekci gambar couple itu, . . hee :)

yup, betul tu, bile dirikan hubungan sah, rezeki bertambah, . . . . cikgu cakap, . .

..cik gugu.. berkata...

bgus n3 nie ain !!!

HasrulHassan [HH] berkata...

Percaya akan ketentuan yang telah diberikan kepada kita.

hazanis berkata...

entry yg membuatkan ku xsabar nak kawin..=)

Ain Dzaya berkata...

@Cik Nyza Insya ALLAH NYZA :)

Ain Dzaya berkata...

@Rafflesia™ DAN kita masih lagi perlu terus belajar dan belajar kan :)

Ain Dzaya berkata...

@boboiboy jadi kak ain tak tipu la kan.huhuhu

Ain Dzaya berkata...

@..cik gugu.. thankz gugu :)

Ain Dzaya berkata...

@HasrulHassan [HH] insya ALLAH.

Ain Dzaya berkata...

@hazanis AMBOI! gatainyerr anis..sabar ye..ada jodoh xkemana...

Jokeonsalo berkata...

Assalamualaikum, empunya Blogger.
Jokeonsalo dengan sukacitanya menjemput kamu untuk menyertai "Kempen anti Valentine's Day" bersama jokeojeonsalo.blogspot.com.

Diharap agar kamu berkesudian untuk menyertai kempen ini. Berminat?

Mari lihat cara-cara untuk menyertai kempen di http://jokeojeonsalo.blogspot.com/2012/02/kempen-anti-valentines-day.html.

Ainul Hayat berkata...

Ain,
Terima kasih atas perkongsian ilmu ni. Sesungguhnya apa yang ain tulis kat sini kebanyakannya betul dan itulah yang sedang saya lalui sekarang. Alhamdulillah Allah bantu saya bila saya dalam kesulitan. Nak mohon share boleh? Tenkiu

yad'z berkata...

eksited nak tawennnnnn... tapi saye single.. ahhahaa

NisaAdnan berkata...

nice info dear, keep sharing good things :))

Mishter Izwän berkata...

wahh. suke yer ckp pasal kwin. pape pun thanks share pasal ni, terasa nk kwin cepat jerk ni. tp lom ade calon, acaneh tuh....

ain bile lg nk . . .

Miss Nadya berkata...

nad rasa mcm dh banyak baca entry pasal kawen jerp..hish..da dkt ker..alhamdulillah kalau dkt..amin..:D

Подтверждаю (fadzli) berkata...

as salam..
alhamdulillah...
bermanfaat.. pakcik bujang. jadi, memang rasa bersemangat

;)

Tanpa Nama berkata...

i like...mohon share ye :-)

Ain Dzaya berkata...

@Ainul Hayat semua yg ain tulis nie..sume yg datang dari minda tentang keadaan sekeliling kita ;)

Ain Dzaya berkata...

@yad'z cepat cepatlah mencari..huhuhu

Ain Dzaya berkata...

@NisaAdnanwelcome :)

Ain Dzaya berkata...

@NisaAdnanwelcome :)

Ain Dzaya berkata...

@Mishter Izwän hahaha..tu la cepat kene cari calon...hehehehe

Ain Dzaya berkata...

@Mishter Izwän hahaha..tu la cepat kene cari calon...hehehehe

Ain Dzaya berkata...

@Miss Nadya aih!! da bau nasi minyak ker..huhuhu

Ain Dzaya berkata...

@Подтверждаю (fadzli) cececece...

ZaroL berkata...

fuhh gmbr last too..how sweet meyh. =)

Ain Dzaya berkata...

@ZaroLehhee..