Kisah Pensil Staedler dan Pemadam Stabilo....

Assalamualaikum

Jelas dan nyata lagi sari berita agak la penting. bertepatan dengan tajuk isu kita pada kali ini, yakni 'Pensil Staedler dan Pemadam Stabilo Sebuah Kisah Mengecapi Kebahagiaan Dalam Kehidupan'. saya Sutina Melah binti Sapeon pemberita tibi sembilan puloh ratus korang. Jika mengalami gangguan dari anak pinak anda, jangan segan silu siku sahaja mereka.

Seperti biasa,  gambar hasil rembat dari ehsan gugel

Okey, sila hadam pembuka entri yang merepek kerepek terpaksa di tempek, sebelum ke sesi yang lebih serius antara hidup dan separa mati.

jujur ain cakap. ain adalah seorang yang berhati kasar, pijak semut pun tak mati hatta demi sesuatu yang remeh temeh pun. memang tak pernah nak mengaku bersalah lah, kalau buat salah. kalau orang salahkan jugak memang makan meatball laju laju rasanya. eh! meatball rindu pulak :( sudahh

tapi sekarang, sejak setahun dua ni, sejak dah rasa dewasa sikit ni, sejak dah pandai berdiri atas kaki sendiri ni, seloow selooww ain buang sifat 'berhati kasar' kepada yang lebih softspoken, banyak bersabar, banyak berdiam dari marah, banyak memendamm, eh! 

kerana :

PENSEL  STAEDLER   : Saya minta maaf...

PEMADAM STABILO : Kenapa? awak tak buat salah pun dengan saya.

PENSEL STAEDLER   : Saya minta maaf disebabkan saya awak cedera. Setiap kali saya buat silap awak pasti berada disitu dan membetulkan kesilapan saya. Tapi setiap kali awak membetulkan kesilapan saya, awak kehilangan sebahagian daripada diri awak, awak menjadi semakin kecil.

PEMADAM STABILO : Jangan bimbang, saya tak kisah pun, kerana saya di buat untuk membetulkan segala kesilapan yang awak buat. Walaupun saya tahu suatu hari nanti saya pasti akan hilang, saya bangga dengan kerja saya ni. Jadi jangan risau ye, saya benci tengok awak sedih...

Jika kamu tidak mampu menjadi sebatang pensel untuk menulis kebahagiaan kepada seseorang, cubalah sekurang kurangnya menjadi sebuah pemadam yang lembut yang mampu menghilangkan kesedihan seseorang.

jadi bila difikir semula, apa untungnya kalau kita bersikap tak baik dan selfish dengan orang lain. melainkan kalau dapat makan mekdi seketul dua khennn. maka, kita harus berubah menjadi lebih outspoken, honest, open-minded and more explaination. yang paling utama sila buang dan tanam sifat ego hingga ke lapisan kerak bumi. 

ke-satu - berubah untuk memberi kebahagian kepada orang lain. kalau kita tak mampu memberi kebahagiaan dan membentuk kebahagiaan untuk orang lain, jangan paksa diri kita untuk berbuat begitu, kerana mungkin apa yang kita bagi tu lebih merumitkan keadaan jika kita tak yakin dengan pemberian kita. mungkin boleh melukakan hati orang lain. sampai orang lain terasa. mana tahu, nak mati nanti dosa kita Allah dan ampun, tapi dengan sesama makhluk ni bertimbun timbun lagi.

ke-dua - kita masih lagi boleh memberi kebahagian pada orang lain dengan menghilangkan kesedihan seseorang tu dengan memberi nasihat, mendoakan yang terbaik untuknya, ceriakan dia dan belanja dia eskem dan cekelat cadbury banyak banyak dengan niat nak menghiburkan hatinya.hehew. ain suka eskem :D

sebab kita bukan insan yang sempurna.

31 sayang Ain Dzaya ♥:

Diari Si Froggie berkata...

Pembuka kata yang sangat kreatif macam kerepek dicecah dengan kari.. first time aida baca cerita pasal pemadam dengan pensel nie.. ea tak ea jugak eh sian pemadam, lepas nie tak mo dah tulis salah :P betul tu ain mengembirakan orang lain juga dapat memberikan kesan gembira pada kita..

Noor Najwa berkata...

kreatif la ain..teruskan menulis

Cik Que berkata...

btul tu, cik Que skrng pun tgh bljr mnjdi seorg yg bsbr,.

#cik Que suka gaya penulisan ain..tersusun & kreatif..^__^

Hidayatul Afzam berkata...

Nice entry, saya suka, saya suka :)

Anis Athia berkata...

Kisah pensel dengan pemadam ni memang bagus untuk dijadikan tauladan... Betul tu, kita tak sempurna..

Deqla manjew berkata...

penah baca story ni.. sgt baik dijadikan pengajaran bersama.... =)

Chic Na berkata...

sweetnya kisah ni. berbuat baik kpd orang lain tanpa mengharapkan apa2 balasan. ;)

Mrs Velentine berkata...

betul tue kadang jadi pemadam lebih baik kan...hehe

Cinta Misteri berkata...

kalau tulis guna pensel senanglaaa padam. tp kalau guna pen msti susah, kenalah pegi kedai cari blengko. tp harus diingat, pensil yg rakib & atid guna tak boleh dipadam oleh pemadam jenis apa pun.

Karukord jagau berkata...

terharu saya dgn pemadam uhuk...uhuk...uhuk...

x pe lah nnt beli byk sikit...

Pinkbubblegumprincess berkata...

nice entry...love love..

http://pinkbubblegumprincess.blogspot.com/

atieynyunie berkata...

suke lah entri ni..mcm da smething terkesn kt ht..heheheh

xila dot berkata...

atotototo...jgn gitu..hakikatnya dia adalah pemadam harus la besifat spt pemadam *larikkk ;p

Hatimi Tahirruddin berkata...

eh kesian pemandam tu...kena beli pemadam yg mcm chewing gum yg boleh tarik2 tu baru lambat sikit habis...

Ain Dzaya berkata...

@Diari Si Froggie lepas ni guna liquid je ..hikhik

Ain Dzaya berkata...

@Noor Najwa terima kasih :)

Ain Dzaya berkata...

@Cik Que terima kasih :)

Ain Dzaya berkata...

@Hidayatul Afzam saya pun sukeee :)

Ain Dzaya berkata...

@Anis Athia aah..betul tu :)

Ain Dzaya berkata...

@Deqla manjew semoga dapat dijadikan pengajaran kepada semua :)

Ain Dzaya berkata...

@Deqla manjew semoga dapat dijadikan pengajaran kepada semua :)

Ain Dzaya berkata...

@Chic Na betul tu :)

Ain Dzaya berkata...

@Mrs Velentine lepas ni kene sentiasa jadi pemadam untuk sentiasa jadi baik ..

Ain Dzaya berkata...

@Mrs Velentine lepas ni kene sentiasa jadi pemadam untuk sentiasa jadi baik ..

Ain Dzaya berkata...

@Cinta Misteri betul betul betul :)

Ain Dzaya berkata...

@Cinta Misteri betul betul betul :)

Ain Dzaya berkata...

@Karukord jagau eh..eh..terharu tapi nak beli banyak pulak..huehue

Ain Dzaya berkata...

@Karukord jagau eh..eh..terharu tapi nak beli banyak pulak..huehue

Ain Dzaya berkata...

@atieynyunie sangat terkesan di hati :)

Ain Dzaya berkata...

@xila dot hahaha..

Ain Dzaya berkata...

@Hatimi Tahirruddin hahah..nanti xle padam macam pemadam stabilo.kui.