Entri Bergambar | 6 Tips Blogging Awesome Nuffnang Blogopolis

Assalamualaikum 

Tak tahu nak mula yang mana satu dah ni. Belum pun buka New Post lagi, segerombolan idea idea berlari lari semut nak keluar meluncur dari celah celah rambut. Bukan ain tak nak curah semua jenis jenis idea yang ada, tapi sejak bulan Ramadhan ni jasmani dan hotak ain makin tak sehaluan. 

Sesuatu yang bermakna ain rembat dari Blog Yuyu Zulaikha ialah quotes ini. Quotes ini buat ain sedar betapa berbloging ni merupakan hal yang paling seronok sepanjang penghidupan ain 20 tahun ni. Terima kasih belog :').
Kadang-kadang ain kompius bila jasmani ain suka bertindak sesuka hati tanpa ikut arahan dari otak. Contohnya, hotak ain dah set 'jangan korek hidung di bulan Ramadhan'. Patloh saat kendian, jasmani selamba badak korek hidung tanpa segan silu di khalayak ramai.

tapi bukanlah pasal korek hidung ain nak cakapkan. tapi ain nak kongsi sesuatu. sesuatu yang mampu buat ain tetes air mata cecah ke tanah lepas lepak tengahari sambil kunyah cekelat daim kat blog Yuyu Zulaikha, Ariff Shah a.k.a bopreng ain. eh, daim? kantoi -..-''. 

dah. dah. bulan puasa tak digalakkan menipu.
Ciss!! Bopreng ain bergambar dengan batman. Siap dapat tiket batman lagi. Seriyeess bodi batman  berketak ketak buat usus besar ain tak keruan!

6 Tips Blogging Awesome Nuffnang Blogopolis
credit to Ariff Shah a.k.a bopreng ain

Entri yang menarik minat penduduk tempatan.
Entri jenis sebegini mengetengahkan pelbagai isu yang berlaku disekeliling kita, yang berkaitan dengan lifestyle rakyat Malaysia. Ini menjadi suatu kepentingan supaya entri kita lebih mudah diterima oleh pembaca. Contohnya, 'tips usha awek sekolah', 'kikis duit bopren di Mesra City Mall', 'Pak Ayob yang yok buka periuk di Bulan Ramadhan' dll. mengikut kreativiti penyampaian kita.

Kalau takde idea dan input tak payah update blog.

Setiap blog yang pembaca baca ada nilai expectation tersendiri. Contohnya, belog Yuyu Zulaikha lebih mengetengahkan lifestyle beliau dengan cara penulisan yang tersendiri manakala blog namee pulak bersifat isu-isu sempoi yang berlaku dari semasa ke semasa. Bila kita dah di biasakan dengan jenis penulisan kita tersendiri maka kita harus mengekalkan momentum itu supaya kita tidak kehilangan pembaca. jadi, kalau tiada idea tiada input tak payah lah yer hapdate belog sementara waktu. Nanti idea dah penat main larik-larik, segerombolan idea datang la nanti.

Yuyu Zulaikha yang comel kemain seronok beronok di Nuffnang Blogopolis ^^

Just blog for yourself and be happy
Identiti/platform diri amat penting sebagai blogger sebagai pemandu arah kita dalam dunia blogging ni. tak lah sesat di celah hiruk pikuk blogging. sebab musababnya, satu masa nanti di mana ada orang benci dengan cara penulisan kita. Ain pun pernah mengalami situasi sebegini, tapi sebagai belogger sejati waklekwakpis je! cececece Biarkan je la mereka, apa mereka nak cakap. itu menunjukkan blog kita makin jadi tarikan pembaca. yang penting keeping blogging and have fun with your blog!Chill beb! 

Segregate between good content and not so good content. 
Jadah apakah itu? Begini, jika dah menjadi tabiat kita taip belog panjang berela-ela, contohnya belog ain sendiri. dan majoriti entri-entri kita mendapat sambutan selama yang memberansangkan maka, keep it up with it! Tapi, jika tiba-tiba anda nak tukar stail blog anda jenis letak gambar patplohratusjuta sehingga pembaca kompius antara tumblr dan blog, kemungkinan pembaca blog lama anda akan hilang minat untuk terus menjadi pembaca belog anda.

#Penyelesaian : buat satu blog atau tumblr khas untuk gambar patplohratusjuta anda sehari.

Sue Anna Joe kasi talk tentang belog photographer.

If you don’t have haters, you have failed to spark interest.


FAKTA 

SEBAGAI BLOGGER YANG BERJAYA, 
ANDA PASTI MEMPUNYAI HATERS/ANON.


ini menunjukkan bahawa blog kita kini telah mendapat sambutan dan telah memberi impak kepada pembaca. Jadi, teruskan berblog, jangan pernah putus asa dengan sikap haters/anon terhadap belog kita. haters/anon memang spesis hidupan yang tidak pernah nak mengaku kalah. kita sebagai belogger yang berjaya makruh untuk melayan mereka. 


kerana kata-kata mereka mungkin makin menjatuhkan semangat kita untuk terus berbelog. kata Ariff Shah haters/anon ini spesis 'tiada integriti dan mereka boleh mencaci maki anda tanpa batasan'. tapi, jika haters ni wujud disebabkan kesilapan kita, betulkan kesilapan tersebut. 

Maria Elena gigih memotivasikan para tetamu mampu buat suasana jadi nak happening dan terusik dengan gaya penyampaian beliau.

Support each other. 
Kalau korang perasan kaedah ini sering diguna pakai oleh belogger popular seperti Ben Ashaari, Lyssa Faizureen, dan lain-lain. Iaitu link kan entri, promote blogger lain, buat segment, dan pelbagai lagi lah mengikut kreativiti masing-masing. Kena ada give and take. Nampaknya lepas ni ain kene belajar seloww seloww menggunakan kaedah give and take ni.

Nuffnang bakal berwajah baru kelak! yeyyy! lepas nie kene rajin rajin godek bodek Nuffnang ni moga-moga dapat BE lebih dari Nuffnang.hehehe.

Walaupun ain tak berkesempatan join Nuffnang Blogopolis, tips yang di share Ariff Shah sungguh berguna buat ain. Kongklusinya, ilmu yang ain dapat dari Nuffnang Blogopolis, kebanyakan  tips sedemikian telah ain cuba praktikal seloww seloww sebulan dua ni dalam belog ain. 


Dan give and  take ain perolehi daripada pembaca amatlah memberangsangkan. Ain mampu memperolehi 3000++ UV untuk bulan lepas. ooo gelakkan blog ain ye. ain nak merajuk celah almari baju la camni T_T. Terima kasih pembaca belog kudus ain belaka. Meh sini beratur, ain nak kiss sorangsorang yang baca blog ain.muahhx! Nampaknya bulan ini ain kene berusaha lebih gigih demi belog kesayangan ain ni.

P/s : Ain rentap semua gambar ni kat belog ariff shah dan yuyu. tanpa izin mereka yang pasti. ah! biarplah sape suruh buat ain cemburu kemain pergi Nuffnang Blogopolis manakala ain pulak tak dapat pegi T_T.

23 sayang Ain Dzaya ♥:

azwaa berkata...

friggin useful!!! :D

Yuyu Zulaikha berkata...

macam kenal je Yuyu Zulaikha tu. hmmm.. adik bradik ke ha

huhuhu.. wahh.. best entry ni! dah macam pergi Blogopolis ni ^^ bagusss <3

Zul De Alexis berkata...

untunglah retis komen...

tirahzairi berkata...

perghhhhhhhhhhh....hotsetupppp

tuanseliper berkata...

fuiyyooo2. dpt duit nuffnang kite kerat dua. bhahaha

Mishter Izwän berkata...

alamak. ade yuyu komen. pas ni boypreng ain plak komeng . :D

aindzaya berkata...

@Azwa Mislan selamat berbelog ye :">

aindzaya berkata...

@Yuyu Zulaikha tu kakak saye la..kuikui.. ta dpt gi dapat berangan gi pun tak pela..

aindzaya berkata...

@Zul De Alexis yeee! retiss zul de alexis komennn!!

aindzaya berkata...

@tirahzairi ang pun jugak..ececece

aindzaya berkata...

@bai baizura kita kerat guna gunting nak..baru trus ta dpt..hik3

aindzaya berkata...

@Mishter Izwän bopreng ain..eh? mustahil lah..bopreng dunia maya je..sedih!

Tiara Fazlin berkata...

i wonder what my blog is all about..ade ke category blog masuk air? hehe

anys nadhilah berkata...

dah macam dik beradik yuyu dah ni , hekeke .. nice entry dear .. keep it up yawww !

Unknown berkata...

Superb gila entry ni. Banyak info yang manfaat, seriously thank you.

Unknown berkata...

Very useful tips. Thank you sudi berkongsi :)

FarhanahAdzlan berkata...

ohh yeahhh memang teringin nak jumpa sis yuyu sis maria elena and lain2 laa termasuk sis ain sekali =)

mereka memang bagus:D

Adam Haiqal berkata...

gud entry and gud point :)

aindzaya berkata...

@Tiara Fazlin ada jugak la..hehew

aindzaya berkata...

@CikAnyss' :O eh..sape yuyu tu?

aindzaya berkata...

@Arham Md Ali amboi! ini entri cilok jugak..hehew

aindzaya berkata...

@Mieya Atiera lain2 dtg lagi..hik3

aindzaya berkata...

@FarhanahAdzlan eh..sis ain sape tu/ ain zulaikha ke?