Kenapa kita ditemukan dengan orang yang salah?

Assalamualaikum cinta...

Bila tiba hati terpanggil untuk berbicara tentang cinta, itulah sebenarnya yang sering kita fikirkan. Memang sakit bila cinta yang didambakan selama ini tak dihargai oleh insan yang bernama kekasih, apatah lagi kita dibuang begitu saja. Kita di ibaratkan umpama barangan, dicari bila perlu, di tinggalkan bila menjumpai sesuatu yang lebih baru, dirabak bila dianggap langsung tidak punyai nilai.


Tapi usah bersedih, hanya kerana cinta yang kita berikan tidak dihiraukan. Usah menjadi seperti anak kecil yang merengek teresak esak hanya kerana perginya sang kekasih yang tak telus menghargai cinta.Tapi perginya cinta itulah petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah......

Supaya kita belajar terlebih dahulu mengenali ertinya cinta sebenar. Apabila kita bertemu jodoh yang sebenar, masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

.....supaya kita dapat menjadi penilai yang baik. 


.....supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

.....supaya kita dapat kasih sayang yang terbaik, khas untuk diri kita.

.....supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH dan PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.

.....supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

.....supaya kita mempunyai manusia yang mempunyai jiwanya yang hebat.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah.....supaya kita belajar untuk mencinta ALLAH sepenuhnya dan memiliki cintaNYA kerana CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH sebelum kita bersedia memberi cinta kepada seorang lelaki yang bergelar SUAMI bukan KEKASIH.

Sayangku yang sedang menderita dek cinta, kecewa hingga berasa terlalu putus asa dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya. Kita tidak pasti sama ada hari esok masih lagikah menjadi milik kita. Berusahalah untuk mengapai keredhaan ALLAH dengan melaksanakAn suruhanNYA dan meninggalkan laranganNYA. 

Hukum ALLAH MAHA SEMPURNA tanda ada apapun dapat menandingiNYA, maka dahulukanlah dengan sematkan jiwamu dengan cinta ALLAH. Sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yang menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA.


P/s : Cinta itu sesuatu yang sungguh suci dan murni, lebih baik jika di sirami dengan keredhaan ALLAH dan cinta dari ALLAH. Sesungguhnya ALLAH lebih mengetahui tentang perihal diri, maka cintailah dia hanya kerana keredhaan dari ALLAH. Andai sudah tertulis di Luh Mahfuz dia bukan milikmu, bahagiakanlah hati yang sedih sesungguhNYA cinta dari ALLAH tidak pernah terlebih dan terkurang. M.A.A   .

15 sayang Ain Dzaya ♥:

Eera Shera berkata...

cari la cinta manusia yang cintakan ALLAH :)

..cik gugu.. berkata...

cinta itu suci..

Bella Bell berkata...

cintailah DIA sebelum mencintai manusia :)

MataHati @ MH berkata...

cintailah Tuhan terlebih dulu sebelum mencaintai manusia. DariNya kita akan mendapat ketabahan utk menghadapi dugaan yg mendatang

Ain Zulaikha berkata...

Allah nak beri kan orang yang lebih baik :)

iMBobo berkata...

mcm mana kita nak tahu org yg kita cintai tu salah atau betul? huhu

myzasuki berkata...

bercinta dengan orang yang salah membuatkan kita lebih menghargai cinta kepada yang ESA :)

cik helena berkata...

sekarang kite percaya tentang ini :)

ain dzaya berkata...

@MataHati @ MH

@Ain Zulaikha

@myzasuki

semoga kalian bertemu cinta kalian =)

amna berkata...

ada baca ttg ni di satu blog len yang saya follow ^^
jika ada jodoh, insyaAllah mendapat jodoh yang betul ^^

Addin berkata...

sebagai pengalaman dan panduan untuk kita suatu masa nanti. insha Allah

ain dzaya berkata...

jangan lupa untuk diamalkan :)

JaLi AshBurn berkata...

ermm, . . tapi kan, . . . gambar tu macam tak sesuai je dengan artikel, kalau lukiskan baju untuk dia lagi better kot, . . . :)

ain dzaya berkata...

aah..baru ain prasan lorh...maaf3!

Anonymous berkata...

Aurattt, . . . tuuuu . . . . .

Peace :)

Assalamaualaikum.