Cinta tidak memerlukan kesetiaan

Assalamualaikum...

Hampir sebulan hati terasa sepi...hehe..biasalah orang tengah hadapi masalah hati yang kronik...beginilah keadaanya....mandi pun celupcelup jari aja! Bulan nie sudah 4 kad undangan perkahwinan diterima...urrrggghhhh!!!jelezz taw! rasa nak lari jaohh jaohh dari semua nie... bukan apa...takut tergugat lagi cinta pada Allah yang tengah berbunga bunga di hati....cukuplah sekali aku lalai menjaga cinta agung Allah..ta sanggup lagi aku berjauhan dari-Nya....seumur hidupku izinkan aku mencintai-Mu lebih dari segala galanya! Hanya itu sahaja permintaanku...

Orang kata cinta perlukan kesetiaan, ta kisah la gimana jenis cinta itu...tapi bagi saya apa guna kesetiaan dalam cinta jika cinta tu bersifat :
  • Berfoya-foya antara lelaki dengan wanita kerana pergaulan antara lelaki dan wanita ada batasnya.
  • Membawa hubungan lelaki dan wanita menghampiri kemaksiatan.
  • Lelaki membawa wanita yang bukan muhrim ke sana sini dengan niat suka-suka kerana boleh menjatuhkan kemuliaan pada diri dan keluarga masing-masing.
  • Jika hubungan berkenaan dengan sekadar suka-suka, tidak membawa kepada pernikahan.
mencari cinta wajib bermula di s
credit by siniini,...
Pasangan yang tengah hanget berchenta tu, kalau benar hubungan itu iklas kerana ALLAH, kamu mesti  berfikir camnie kan, even masih menuntut ilmu :
  1. Menjaga batas-batas pergaulan dengan tidak menyentuh sesama sendiri, perlu berasa malu kerana masih belum mempunyai sebarang hak ke atas satu sama lain.
  2. Menghormati maruah dan harga diri masing-masing, dalam erti kata lain tidak membenarkan diri berdua-duaan dengan kekasih, kerana orang yang ketiga adalah syaitan. 
  3. Berdoa dan menunaikan solat hajat supaya percintaan yang dimiliki akan diredai dan diberkati Allah. 
  4. Sentiasa melakukan solat Istikharah bagi meneguhkan hati supaya orang yang dicintai itu adalah yang terbaik untuk menjadi pasangan hidup sehingga ke akhir hayat. 
  5. Saling mengingati, menyirami hati dengan cinta pada Allah, agar tidak melebihkan cinta yang ada dari cinta Allah.

Tapi kalau takde juga ciri ciri yang berjela jela kat atas tu ,,

"Sesungguhnya seorang budak perempuan hitam yang pecah hidungnya tapi beragama adalah lebih baik untuk dicintai."
sweet kalau dapat cinta berkekalan sampai sini ^^"
credit by sini

Bercinta tak salah jika tidak melebihi cinta Allah dari segala-galanya
tapi bercouple itu haram kerana mempersendakan hukum Allah

Dalam surah ar-Rum ayat 21 Allah menyatakan, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran”.

So, fikir fikirkanlah hubungan cinta kamu dengan pasangan kamu...adakah hubungan yang hanya untuk suka suki tanpa mendapat keredhaan Allah malah mendapat kebenciaan Allah atau hubungan cinta kerana Allah dan berkekalan selamanya?
Kalau ada sesapa yang idak pueh hati nak pertahankan hak masing-masing, jumpa kalian di ruang komen

nemonemonemonemonemo ;))))

p/s: aku berjanji tidak akan mengulangi kesilapan dulu, 

21 sayang Ain Dzaya ♥:

TrigYy berkata...

nice sharing.. thumb up

Bella Bell berkata...

wahhh...nice2..hehhee!!~


errr..follow awak..hehe!~

BLADE EDGE berkata...

Assalamualaikum...


good info..

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

.m y z. berkata...

nice entry sis!

saya relationship jarak jauh so memang jarang sesangat jumpa. huhu.

bella luna berkata...

cita pada Allah adalah cinta yang abadi...

LoLLa AdeLLa berkata...

suka bace !

miss.Addin berkata...

nice ! sy suka :)

bercinta dgn niat untuk berkahwin kan :)

Zarip Ayman berkata...

yeaa...kita kena mencari yang hakiki.. ( mcm nur kaseh plak ).. :)

ain dzaya berkata...

Thankz blade edge!

ain dzaya berkata...

hope u olz cari cinta Allah dulu =)

Dhia BellamiZam berkata...

nice sharing...i loike!!!!

padlie berkata...

kalau setakat nk suka2 tu bukan cinta.. cinta lahir dari hati untuk di bawa ke mati..

IFA Athirah berkata...

saya soong entry awk!! http://www.geekintherainbow.blogspot.com/

ain dzaya berkata...

ramei yg sokong rupernyer!!!
i menang lagi la gamaknyerr..hehe

fRaMe+LenSeS berkata...

bila dah tiba masa nanti ada la tu.. Nadh nak kongsi quote yang sangat menarik (bagi Nadh) dari sorang sahabat semalam, " insya allah jodoh ada ta kemana...tulang rusuk mana boley tukar2...sabar menanti na..."

:D

bersama kak Es berkata...

bagus la..
tak ramai berani tulis gini sebab dia tak nak buat gini.

good good

ain dzaya berkata...

suka dengan quote Nadh, tenang sket rasa...thankz kak es...

bunga berkata...

betul..cinta yang tidak kerana ALLAH tidak memerlukan kesetiaan..

Faez Rusni berkata...

saye setuju bebenor..jadikan matlamt cinta itu syurga...

ejulz berkata...

insyaallah dengan mencintaiNya akan menjumpai cinta yg sejati di dunia yg sementara ni.. :)

ain dzaya berkata...

@ejulz insyallah!